veteranerna parkerar och tackar för sig!

Totte Bräck och Herje Karlsson  från Entreprenör Lars Bräck AB har nu tillsammans dragit åt handbromsen. Efter att ha tillbringat mer än 100 år på vägarna som yrkesförare så parkerar de nu sina lastbilar. Ett jättestort TACK kommer från Skrotcentralen, för en otroligt bra service och ansvarskänsla, där de alltid under denna tid kunnat lösa alla problem vi hamnat i. Dessutom har de alltid bjudit på ett leende och ett trevligt bemötande!

Totte och Herje, ni är ju bara bäst!

Lasbilshistoria: I Sverige provkördes den första lastbilen den 17 maj år 1900 med en tur mellan Göteborg och Kungsbacka. Den var tillverkad av Motorfahrzeug- und Motorfabrik Aktien Gesellschaft i Berlin och inköpt av bryggeriet J. A. Pripp & Son i Göteborg. Bilen kunde lasta drygt 3 000 kilo på slät väg. Farten kunde ställas in på fyra nivåer; 4, 7, 10 eller 14 km/tim. Under 1920-talet utvecklades lastbilarna snabbt, och gick från kedjedriftssystem och solida gummidäck till kardandriftssystem och tryckluftsdäck. Skrotcentralen köpte sin första begagnade International lastbil år 1936, årsmodellen var 1928.

Under andra världskriget och 1940-talets första hälft såldes få lastbilar. Under 1950-talet ersattes bensinmotorer och rudimentära dieselförbränningsmotorer av effektiva dieselmotorer, vilket ledde till att lastbilarna blev längre och tyngre.

Under 1960-talet  då Totte och Herje började sin bana blev lastbilen det vanligaste transportmedlet, både beroende på förbättring av infrastrukturen och lastbilarna.Under 1980-talet blev lastbilarna miljövänligare, med bättre, effektivare och starkare motorer och luftfjädringssystem. På bilden från vänster Totte Bräck och Herje Karlsson.

73

 

FÖRETAG I ALM GRUPPEN
Returpappercentralen logo handel logo handel gavle logo arvidsvenssons logo nordic logo akerblom